Од почетка летње сезоне на нашим друмовима погинуло више од 20 особа. Умор, нестрпљивост, ризична претицања, лоше процене најчешћи су узроци саобраћајних несрећа.
У ДИРЕКТНОМ судару „реноа“ аустријских регистарских ознака и БМВ у уторак три сата после поноћи на државном путу код петље у близини граничног прелаза Прешево погинуо је Миленко Стеинерман (60) из села Добрић код Шапца. Једна особа је задобила тешке повреде, а три су лакше повређене.

Страдао је возач аутомобила „рено“, а његов сувозач је задобио теже повреде. Возило се кретало из правца Македоније и прешло је у супротну траку, када је налетео на БМВ у коме се налазила трочлана породица. Повређени су збринути у Здравственом центру у Врању и налазе се ван животне опасности.

Овај догађај још један је у низу који потврђује црну статистику на српским друмовима у летњој сезони.

Према званичним подацима, у саобраћајним несрећама током летњих месеци често страдају читаве породице и управо млади. Већина њих путује кроз Србију ка удаљеним крајевима, а возачи уморни и раздражљиви, великом брзином покушавају да надоместе време изгубљено на граници. У таквим условима најважније је да су и возило и путници спремни за путовање по високим температурама, кажу у Агенцији за безбедност саобраћаја.

„Најцрњи“ период у години је сезона одмора, када асфалтом јуре мотоцикли, скутери, више је пешака, и колоне натоварених аутомобила и аутобуса ка мору. Само од почетка јуна на путевима широм Србије погинуло је више од 20 људи, укључујући и српске туристе који су настрадали на путу за Грчку.

Тропске врућине се тешко подносе, а возачи се због високих температура неретко одлучују да крену на одмор баш када зађе сунце.

– У јулу и августу, који су најтоплији месеци, више људи вози ноћу, јер им је пријатније и хладније. Међутим, око два, три сата после поноћи возача стиже умор и тада се дешавају несреће. С друге стране, дању су возачи нервозни, хоће брже да стигну на одредиште и смањена им је пажња – објашњава Бобан Милинковић, начелник Одељења за контролу и регулисање саобраћаја у Управи саобраћајне полиције МУП.

Интензитет саобраћаја на транзитним путним правцима је знатно појачан услед туристичке сезоне, при чему се у овом периоду изводе и велики радови на путевима. Нестрпљивост, погрешна процена и ризична претицања у таквим околностима, могу бити фатални.

– Пад концентрације је један од фактора који значајно доприноси саобраћајним незгодама – каже Душко Пешић из Сектора за превенцију и локалну самоуправу, у Агенцији за безбедност саобраћаја. – Такође, велики број страних туриста транзитира кроз Србију, а посебно је опасно када после више сати вожње улазе и пролазе кроз нашу земљу. За разлику од теретних возила која имају тахографе и где полиција контролише да ли је возач правио паузе, код путничких аутомобила то засада није могуће.

Како кажу у МУП, просечан возач уобичајено не пређе више од двадесетак километара дневно у градској вожњи и далеко од тога да је навикао да вози по десет и више сати у цугу.

– Специфично је да се возачи лако прилагоде снегу и леду, али када је сув коловоз, сви за себе мисле да су Шумахери – прича Милинковић. – У току своје најдуже вожње у годину дана, возачи би да надокнаде време које су потрошили на граници, наплатној рампи, хтели би да заобиђу радове на путу и онда – стисну гас.

Ибарска магистрала ка Црногорском приморју и ауто-пут су деонице које су у периоду летњих месеци најоптерећеније, па се самим тим и највише незгода догађа на њима.

– На ауто-путу нема посебно црних тачака, питање је само када ће возача стићи умор. У односу на број возила који прође, то јесте најсигурнији пут. Део магистрале од Љига до Горњег Милановца угорженији је у смислу да је велико саобраћајно оптерећење, а само су две траке. Има кривина, пролази се и кроз насеља и самим тим има више ризичних ситуација – објашњава начелник Одељења за контролу и регулисање саобраћаја.

Возачи не би требало да крећу на пут ненаспавани, љутити или уморни.

– Многобројни сервиси обављају „летњи преглед возила“. Том приликом неопходно је да проверите да ли су сви системи на возилу исправни, а најважнији системи које треба проверити су: систем за кочење, систем за управљање и ослањање, расхладни систем, пнеуматици, акумулатор, каишеви и светла – саветује из АБС.

НАЈВАЖНИЈИ САВЕТИ ЗА ВОЗАЧЕ

* Без обзира на доба године најважније је да возач и путници користе појас, а да се деца превозе у одговарајућем седишту и да су везана.

* Независно од тога да ли иде на краћи или дужи пут, возач никако не сме да управља возилом ако је уморан, љут, нервозан, под стресом и или ако није наспаван и сл.

* На пут је најбоље кренути у раним јутарњим сатима.

* Потребно је да се чешће праве паузе, предлог је на свака два сата.

* Храну треба уносити умерено и не у току вожње.

* Возилом не треба управљати у папучама, сандалама и ципелама са већим штиклама.

* На пут се креће искључиво ако смо здрави. Не смеју се користити лекови, алкохол и наркотици.

* Коришћења клима-уређаја у возилу треба да буде дозирано. Разлика између спољашње и температуре у возилу треба да буде од 5 до 10 степени, а идеално је око 7 степени.

ВЕЗУЈТЕ ПОЈАС!

ТАЧНО је да су најбогатије земље и најбезбедније. Истина, овде немамо стандард ни за путеве као што су у Немачкој, на пример, нити за њихове аутомобиле. Али ништа нас не спречава да везујемо појас! Људи испадну из возила, погину, а то није морало да се деси. У саобраћајним незгодама се не страда због више силе, већ због непоштовања саобраћајних прописа – каже Бобан Милинковић.

ХРОНОЛОГИЈА НЕСРЕЋА ОД ПОЧЕТКА ЈУНА

* 4. ЈУЛ – У саобраћајној несрећи на раскрсници у Сремској Митровици око 23 сата погинула је Дара Маријановић (65) из Хртковаца код Руме. Она се налазила у путничком возилу, којим је управљао њен син Бранислав (36), када је непоштујући светлосну сигнализацију семафора, на раскрсници прешао на црвено и сударио се са другим возилом.

* 2. ЈУЛ – У удесу у Лаћиследу код Александровца погинуо је мотоциклиста М. П. (22) када је на њега налетео путнички аутомобил, за чијим воланом је био Трстеничанин Д. К. (39). Возач и његов сапутник су задобили лакше повреде.

* 2. ЈУЛ – На обилазници код Пирота двоје турских држављана је погинуло, а троје је тешко повређено. У џипу марке „хјундаи“ швајцарских регистарских таблица путовала је петочлана породица. Из непознатих разлога аутомобил је скренуо на супротну страну и сударио се са цистерном. На лицу места погинули су отац и једанаестогодишња девојчица, док је мајка са двоје деце збринута у пиротској Општој болници.

* 1. ЈУЛ – У језивој несрећи око 5.20 код Демир Капије у Македонији, погинуо је Љубиша Васиљковић (55) из Београда. Незгода се догодила код хотела „Парк“, када је аутомобил марке „даеву“ излетео са коловоза и ударио у безбедносну ограду. Његовој супрузи Ивани (45), која је била за воланом, повређен је грудни кош, а и троје деце Васиљковића задобило је лакше повреде. Породица је кренула на летовање у Грчку, а према незваничним информацијама, Ивану је највероватније савладао умор и заспала је за воланом.

* 30. ЈУН – Нишлија (65) је погинуо, док је његова супруга тешко повређена у саобраћајној несрећи која се догодила око 13 сати на ауто-путу Београд – Ниш код Алексинца. „Опел вектра“ нишких регистарских таблица, која се кретала из правца Београда, преврнула се неколико пута. Аутомобил је после стотинак метара завршио у јарку. Возач је страдао на лицу места.

* 27. ЈУН – Марко Бурсаћ (29) погинуо је у у Старој Пазови када је на бицикл који је возио аутомобилом налетео Б. Г. (26) из Инђије. Несрећни младић, услед повреда главе, преминуо је на месту. Трагедија се догодила око 6.30 ујутру, а настрадали је двоточкашем кренуо на посао. Од силине удара, бициклиста је пао у канал.

* 24. ЈУН – У Бачком Градишту код Бечеја у тешкој несрећи погинуо је Чонгор Халапи (22), док је његов брат од стрица Л. Х. (17) из истог места задобио тешке повреде. „Форд фокусом“ бечејских регистарских ознака управљао је Чонгор, иначе власник кола, док је седамнаестогодишњак био на задњем седишту и највероватније спавао. Претпоставља се да је узрок стравичне несреће неприлагођена брзина.

* 21. ЈУН – Рано ујутру око 3 часа, на ауто-путу Београд – Ниш аутобус словачких регистрационих ознака који је превозио туристе са летовања на Крфу преврнуо се на 6. километру од Алексинца. Пет особа је погинуло, док је 26 повређено!

* 14. ЈУН – У судару аутобуса и два путничка возила, једна особа је погинула, а две су повређене. Несрећа се догодила око 6.40 ујутру на раскрсници улица Димитрија Туцовића и Моше Пијаде у Панчеву.

* 6. ЈУН – У незгоди у раним јутарњим сатима код Врања на петљи за ауто-пут, у близини села Суви Дол, погинуо је Предраг Митровић (38) из села Јелашница код Сурдулице. Саобраћајна незгода се догодила када је мушкарац управљајући возилом марке „форд пума“ београдских регистарских ознака, слетео са пута. Од задобијених повреда он је преминуо на месту.

Вечерње Новости

ПОСТАВИ ОДГОВОР

Please enter your comment!
Please enter your name here